Mik azok a tényezők, amik befolyásolják egy cég fizetőképességét?

Sajnos manapság nem számít kírívóan szokatlan dolognak a magyar gazdaságban, ha egy cégnek pénzügyi gondjai vannak. Lassan hozzászokunk, hogy mindenki tartozik mindenkinek, és a vállalatok nagy része időlegesen, vagy állandóan likviditási gondokkal küszködik. Sokan ki vannak szolgáltatva a bankoknak, és esetenként azon múlik a cég túlélése, hogy megkapják-e a következő hitelt! És ez független a vállalkozás méreteitől!

Hajlamosak vagyunk emiatt az államra, a gyengélkedő piacra, az üzleti partnerekre, a behajthatatlan követelésekre, vagy egyéb külső körülményekre hárítani a felelősséget, pedig a tapasztalatok szerint ennek elsősorban belső okai vannak! 
Mik azok a tényezők, amelyek befolyásolják egy cég fizetőképességét? 
 
  1. Elsősorban az, hogy van-e a vállalkozásnál egy felelős személy, aki tudatosan foglalkozik a pénzügyek tervezésével. A legtöbb cégnél a gazdálkodás a „zsebelmélet” szerint működik – azaz az éppen ma befolyt pénzből azonnal kifizetik a követeléseket annak reményében, hogy holnap is jön egy bizonyos összeg valahonnan… Vagyis: a mára koncentrálnak, de a holnapra már nem!!! Nincs tényleges tartalékuk!
  2. Másodsorban: a legtöbb cégnél a bevételek megtervezésével, és ily módon tudatos előállításával senki sem foglalkozik, csupán a költségekkel számolnak.     Sokszor még ezzel is a kelleténél nagyvonalúbban bánnak – nem számolják össze pontosan, mennyi a havi költségük, csak nagyjából tudják azt! Ha valaki egyszer tényleg venné a fáradtságot, hogy a havi költségekről egy pontos kimutatást készítsen, lehet, hogy megdöbbenne… Majdnem biztos, hogy az derülne ki: többet kellene termelni a biztonságos működéshez, és a fejlődéshez.
  3. Harmadsorban: Nem számolhatunk azokkal a követelésekkel, amik várhatóan be fognak érkezni addig, amíg az összes tényleges nincs a számlánkon. A rendelkezésre álló összegekkel kell gazdálkodnunk, különben könnyen kellemetlen meglepetés érhet bennünket! Természetesen a kintlévőségek behajtásával továbbra is aktívan kell foglalkoznunk, lehetőleg megtartva a jó viszonyt üzleti partnereinkkel!
  4. Negyedsorban az, hogy sikerült-e egy olyan érdekeltségi rendszert bevezetni a vállalkozásba, amely a munkatársakat tényleges termelésre ösztönzi. Ha igen, akkor a valós teljesítmény alapján tudjuk őket fizetni, így a jól termelő embereket mind erkölcsileg, mind anyagilag jobban meg tudjuk becsülni, és nem kell léhűtőket eltartanunk. Ez növeli a termelést, és nagyobb bevételt eredményez!
  5. Ötödsorban az, hogy a tulajdonosok mennyire tudják elkülöníteni a cég bevételét a családi költségvetésüktől, tehát nem „nyúlnak-e le” olyan összegeket a cégkasszából, ami szükséges lenne a vállalkozás megfelelő működéséhez.
  6. Hatodsorban: sokat számít a korrektség. Ha valami miatt „meg is csúszunk”  a számlák rendezésével, akkor se várjuk meg, míg a partnerek a „nyakunkon lihegnek”, vagy fenyegetőznek, hanem menjünk elébe a dolognak, és kérjünk további fizetési haladékot!
  7. Hetedsorban: inkább a saját bevételünkből gazdálkodjunk, mint komoly hitelállományból, mert az mindig kiszolgáltatottá tesz minket!
A pénzügyek tervezésénél érdemes figyelembe vennünk két fontos irányelvet:
  • Egy szervezet mindig többet akar költeni, mint amennyi pénze ténylegesen rendelkezésre áll!              
  • Egy vállalkozás bevételét sohasem a piac, hanem a cégnél dolgozó vezetők, és munkatársak bevételi igénye határozza meg! 

2. Csak az ár alapján döntesz!

Hajlamosak vagyunk arra, hogy egy számunkra új árut vagy szolgáltatást kizárólag az ára alapján ítéljünk meg. Van olyan, hogy valami első látásra olcsónak tűnik, de később mégis rosszul járunk vele. Előfordulhat, hogy egy dolognak először sokkaljuk az árát, végül mégis jó befektetésnek bizonyul.

Van egy ősi zsidó közmondás, miszerint: „Nem vagyok olyan gazdag ember, hogy olcsó termékeket vásároljak!” Tehát: nem az a baj, ha valami sokba kerül, hanem az, ha a rászánt összeg nem térül meg.

Soha ne vegyél részt olyan tréningen, ahol nem adnak garanciát a részvételi díj visszafizetésére, ha azzal nem vagy megelégedve! Az a cég, amely nem mer ilyen biztosítékot adni, nem bízik a saját szolgáltatásában. Te megbíznál benne?

3. Nem teszteled le a tréningcéget!

Messziről jött ember azt mond, amit akar…
Járd körbe a dolgot, mielőtt meghoznád a döntést!

– Kérdezd meg ismerőseidet, akiknek már volt személyes tapasztalata a kiválasztott céggel kapcsolatban! A legjobb, ha olyan valakivel tudsz beszélni, aki elvégezte már azt a tanfolyamot, ami iránt érdeklődsz. Ha erre valami miatt nincs lehetőséged, akkor is minden esetben kérj referenciákat!

– Ragaszkodj egy személyes találkozóhoz a cég egyik képviselőjével! Ez többet fog Neked mondani, mint egy reklám, vagy hirdetés.

– Kérj lehetőséget arra, hogy beülj egy rövid előadásra, így személyes benyomásokat szerezhetsz az előadóval és az anyag használhatóságával kapcsolatban!

Ha végigolvastad a fentieket, akkor biztosan nem szeretnéd elkövetni ugyanezeket a hibákat…

Ha a fenti gondolatokat értékesnek tartod, és nyitott vagy további információkra is, akkor érdemes eljönnöd két órás, ingyenes, vezetőknek szóló bemutató előadásunkra!

Győződj meg róla személyesen, hogy amit mi tudunk nyújtani, megfelel- e Neked!